Skip to main content

MASALAH RUMAH TANGGA DIBAWA KE BISNESS ONLINE???

MASALAH RUMAH TANGGA DIBAWA KE BISNESS ONLINE???


Apa terjadi dengan rumah tangga anda sejak buat bisness online??
TERABAI, DIABAIKAN, MENGABAIKAN ATAU BYE BYE!!!! kesat permulaan. walawe. Oklah saya takderlah nak olah masalah rumah tangga sangat dalam keluhan blog nih. Tapi tips paling penting bagi mengelak untuk terlibatnya masalah rumah tangga kedalam bisness online nih:



TIME MANAGEMENT 
- Ini semestinya perlu diutamakan, oklah seriously saya kerap kena sound oleh suami kerana kerap ngadap phone, lactop dan sebagainya. Sehinggakan suami saya nih daripada dia tidak berminat nak buka facebook, dia plak selalu plak sportcheck facebook saya. Biasanya time yang saya arrangekan untuk scroll balik TINDAKAN online bisnes saya ni agak lewat. Biasanya jam 12 am ke atas, jam 2 pagi baru tido. Time tulah saya tengok target, baca mengenai produk, melawat blog dan sebagainya. Saya wanita bekerja, so time agak terhad cikit, balik kerja jam 6 petang  dah mula masuk dapur, masak mana yang ade. Biasanya jam 8 malam yaya dah minta nasi, basuh kain, sapu lantai semua malam melainkan weekend. So for sure i need VITALEA very very gitus!!!


SOKONGAN MORAL DARI SUAMI
- Ada timenya, suami tak memahami sangat kerja-kerja online nih, terutamanya MLM, suami saya pernah kata "bisness MLM nih buang masa, kesitu-sini, cari downline" persetankan itu semua!!! hahaaahhaa. Overclaim!! takderla saya cakap macam tu, cuma saya explain kat dia, saya nak memilih satu2 MLM bukan macam tuh jer senang, bertapis makan tahun memikir untuk bertindak, saya masih dalam proses belajar. Pastu lama kelamaan dia menyokong cuma bernasihat segalanya tidak terabai. Paling2 pun kita hadiahkan Vitamin E shaklee kat dia zzzzzz!!!


DORONGAN YANG KUAT (ANAK-ANAK)
- Percaya tak anda, kalau saya kata sharekan pasal anak kat fb lebih menarik minat ramai berbanding dengan share mengenai perasaan "boring kita". Saya hepi bila share pasal anak2 kat fb, ramai kawan sedar anak2 saya dah besar, I pun dah TUA errmmm. Kawan sekolah kembali mesra bercerita pasal pasal anak2, pastu kita selitkan macam mana plak si ibu boleh berincome bulat bulat bulat dalam akaun tuh ke berangka angka!!!

DOSA DAN PAHALA
-Selagi kita bergelar isteri dan ibu, aib kena jaga, itu ingatan pada diri sendiri. Jangan terlampau bercerita pasal rumah tangga kat alam maya sehinggakan mengaibkan satu sama lain.. Berdosa, mak jemah pun seramsss zap dalam hati

Moh la kita sama-sama mencari kebaikan alam maya dan jadikan ianya media sosial yang memberi seribu satu makna. Kebebasan alam maya tidak bermaksud kita BEBAS bercerita apa sahaja. 

Salam sayang dari saya, ibu kepada Yaya dan Dahlia, isteri kepada Atan, tauke burger seksyen 4, KOTA DAMANSARA.


Semoga bermanfaat
Shaklee Independent Distributor
Noriza Shuhaimi
0196936154

Comments

Popular posts from this blog

TAUKE LOKCHING

REZEKI ALLAH, TAKDE MANUSIA LEH PERTIKAI VS DUGAAN ALLAH, TAKDE MANUSIA BOLEH ELAK  Ya Allah jarang sungguhla saya singgah kat blog nih, maklumlah jari layan IG, facebook dan whtsp pun dah cramp, apatah lagi blogger. Okla memandangkan arini ade sikit time yang luas untuk saya lebarkan sayap saya, mencerita keadaan yang sedang berlaku sekarang. Saya mulakan hari ini dengan bercerita tentang rezeki luas yang Allah bagi kat keluarga saya dengan meniaga lokching dan for sure yer hanya DARI RUMAH, tapi bukan WAHM, tapi WAHF sebab suami saya yang uruskan hal jual beli, order ngan supplier, packing hinggakan penghantaran. saya masih bekerja ok..sebenarnya family saya ni terbalik sikit sebabnya saya yang kerja bukan suami. Saya  tak salahkan suami, sebab saya yang taknak dia cari kerja, saya yang nak dia menjaga ketiga2 puteri saya. Dengan keadaan kewangan dizaman pemerintahan PM kesayangan ramai ni, ekonomi memang makin bagus sangatttttt, menyebabkan kerja kosong kurang, duit kurang, s

APA ITU SATAY IKAN

APA ITU SATAY IKAN Satay ikan, nah inilah bussiness kawe loni, AKA saya sekarang. SATAY IKAN ni salah satu makanan zaman kanak-kanak dipantai timur, dipantai timur kami panggil lokching iaitu perkataan yang berasal dari thailand yang bermaksud bebola ikan. Satay ikan juga adalah salah satu makanan nostalgia kelantan yang sangat memberi kesan dihati sehinggakan perasaan rindu membuak bila berada dipernantauan. Oleh kerana itu, saya dengan bangga membawa satay ikan ASLI kelantan ke klang valley. Jika dulu nak  masa kecik2 kita nak kena tunggu abang motor datang ke rumah, now tidak lagi. Kami membekalkannya secara frozen iaitu sejuk beku.  Senarai harga 50 CUCUK = RM13.00 100 CUCUK = RM25.00 Harga adalah tidak termasuk kos penghantaran tangan mahupun pengeposan ke seluruh malaysia Ade lagi produk lain iaitu sosej2 dari thailand. Ok nak cepat nih, nanti kecek lagi pasal satay ikan deh..mula2 la ... Dahlia's Mother

BUKAN SENANG NAK KEMBANGKAN PERNIAGAAN

MULA MENIAGA DENGAN DIDIKAN SISTEM MLM  Multilevel marketing memang sangat membantu saya dalam didikan menjadi usahawan, ye benar mereka ada sistem. Dan bukan senang kita nak membina empayar besar kita dalam MLM.Nah itu yang benar dong, sudah glamour namanya SHAKLEE, TUPPERWARE dan lain lain. Apatah lagi bisnes kita yang takde nama, takde sistem, takde team, hanya ade produk je? paham ke paham GERAI KAMI  Alhamdulillah dah dua tahun saya start jual #lokching dikota damansara nih. Walaupun kedai jarang bukan, tapi stok tok putus, sebab saya jual harga tolok gok pada pelanggan. Mana yang ambik harga borong pun mai ambik ngan ambo gak. So bayangkan betapa madu racun datang melanda nak bina nama, 2 tahun pun belom boleh bina nama lagi. Sekadar dikenali Satayikan Dahlia, nama anak kedua kami yang menjadi SEBAB perniagaan ini dimulakan. Next sambung ye, ade kerja jap nak order whtsp 0142646182